Att företag tar ett samhällsansvar är inte något ovanligt idag. Visserligen har det historiskt funnits många företag som ställt upp med pengar och sponsrat idrottsklubbar eller andra projekt. CSR (Corporate Social Responsibility) kallas det när företag engagerar sig och tar ansvar för hur de påverkar samhället. Detta är något som väldigt många företag idag ägnar sig åt. Det är allt från banker, som sätter upp fonder där en del av bankens vinst istället skänks till välgörande ändamål, till den egna företagaren som sponsrar den lokala fotbollsklubben med ett par tusenlappar.
För företagen blir detta engagemang ett sätt att visa upp att de bryr sig om samhället, vilket just nu ligger i tiden. En del företag och organisationer satsar på miljön och engagerar sig där, medan andra riktar sig direkt mot föreningar. Det är just en kombination mellan dessa som är det nya sättet för företag att ta samhällsansvar.
Kindred satsar på mer än bara sponsring
Kindred group, där bland annat Unibet ingår, har tagit sponsring till en ny nivå. Kindred har en utgångspunkt att dels stödja idrottsklubbar och föreningar, men samtidigt hjälpa till i samhället. Forskning har genom åren visat att just idrott är en viktig del i att få unga människor att känna sammanhang. Istället för att bara ”hänga” på stan, så har man en träning eller match att gå till. Detta är en viktig aspekt i projekt som genomförs av Kindred. Företaget grundades i slutet på 1990-talet och är ett av de första stora bolagen inom betting. Målet har varit att erbjuda spelare en modern spelupplevelse på nätet.
Genom Unibet så har man sedan dess kunnat erbjuda en av världens främsta produkter inom betting. Det mesta inom betting kretsar kring idrott, och därför är det viktigt att kunna ge tillbaka till idrotten och samhället. Ett projekt som Kindred genomför är inom fotboll, och delar av Storbritannien där fotbollssupportrar är väldigt engagerade. Ett exempel är kopplat till klubben Derby som sponsras av Kindred. Där har man inte bara investerat i klubben, utan även i samhället via Derby County Community Trust, som jobbar för att förbättra livet för människor i Derbyshire. Detta är en ny form av sponsring där man visar att det går att jobba med betting, och att ta ett samhällsansvar på samma gång.
Henrik Lundqvist 30/30 fond hos Unibet
För den svenska idrottsrörelsen har Kindred, via Unibet, lanserat en ny fond som kallas 30/30 fonden. Kortfattat så betyder 30/30 att man bidrar med 30.000 kronor till 30 föreningar. Det är ett sätt att stödja den svenska idrottsrörelsen och dess föreningar. Att det blev just 30 är en anspelning på nummer 30, vilket är numret på Henriks Lundqvists målvaktströja. 30.000 kronor kan vara helt avgörande för en liten förening att kunna bedriva sin verksamhet, och det är just till sådana föreningar som det är tänkt att gå.
För stora klubbar med mycket omsättning kan denna summa anses mindre betydelsefullt, och inte göra så stor skillnad. Det fina med 30/30 är att man kan nominera vilken klubb eller förning som helst och som verkar inom idrotten i Sverige. Det framgår också tydligt när man ska nominera att klubben ska ”främja en schysst sportkultur, jämställdhet och fair play”. Unibet och Kindred är måna om att verka för sunda värderingar, både inom idrott och betting, vilket detta initiativ är en del av att uppmärksamma.
Henrik Lundqvist själv har, precis som många andra idrottsstjärnor i Sverige, provat på många idrotter i sin ungdom och ser vikten av att det finns föreningar på lokalnivå runt om i Sverige. Utan dessa föreningar så skulle kanske inte Sverige kunna få fram så många stora idrottsmän och kvinnor. Nu får alla dessa föreningar chansen till ett välkommet tillskott i sin ekonomi. Det ger barn och ungdomar chansen att också i framtiden kunna prova på olika idrotter, innan de kanske väljer att satsa på en viss sport. Denna mångfald är viktig att bevara, och 30/30 fonden hjälper till med detta så att den svenska idrottsrörelsen kan fortsätta vara stark.